부처님은 제자들에게 이렇게 가르치셨다.
무엇이 '마음챙김의 확립'인가?
세상에 대한 탐욕과 걱정을 멀리하고, 열성적으로, 선명한 알아차림과, 마음챙김을 가지고,
몸에서 일어나는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
몸에서 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
몸에서 일어나고 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰한다.
느낌에서 일어나는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
느낌에서 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
느낌에서 일어나고 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰한다.
마음에서 일어나는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
마음에서 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
마음에서 일어나고 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰한다.
담마에서 일어나는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
담마에서 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰하고,
담마에서 일어나고 사라지는 현상을 주의 깊게 관찰한다.
이것을 '마음챙김의 확립' 이라고 부른다.
40. Vibhaṅgasutta
114S5:932“Satipaṭṭhānañca vo, bhikkhave, desessāmi satipaṭṭhānabhāvanañca satipaṭṭhānabhāvanāgāminiñca paṭipadaṃ. Taṃ suṇātha. Katamañca, bhikkhave, satipaṭṭhānaṃ? Idha, bhikkhave, bhikkhu kāye kāyānupassī viharati ātāpī sampajāno satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṃ; vedanāsu vedanānupassī viharati … pe … citte cittānupassī viharati … pe … dhammesu dhammānupassī viharati ātāpī sampajāno satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṃ. Idaṃ vuccati, bhikkhave, satipaṭṭhānaṃ.
214S5:933Katamā ca, bhikkhave, satipaṭṭhānabhāvanā? Idha, bhikkhave, bhikkhu samudayadhammānupassī kāyasmiṃ viharati, vayadhammānupassī kāyasmiṃ viharati, samudayavayadhammānupassī kāyasmiṃ viharati, ātāpī sampajāno satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṃ. Samudayadhammānupassī vedanāsu viharati … pe … samudayadhammānupassī citte viharati … pe … samudayadhammānupassī dhammesu viharati, vayadhammānupassī dhammesu viharati, samudayavayadhammānupassī dhammesu viharati, ātāpī sampajāno satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṃ. Ayaṃ vuccati, bhikkhave, satipaṭṭhānabhāvanā.
314S5:934Katamā ca, bhikkhave, satipaṭṭhānabhāvanāgāminī paṭipadā? Ayameva ariyo aṭṭhaṅgiko maggo, seyyathidaṃ—sammādiṭṭhi, sammāsaṅkappo, sammāvācā, sammākammanto, sammāājīvo, sammāvāyāmo, sammāsati, sammāsamādhi. Ayaṃ vuccati, bhikkhave, satipaṭṭhānabhāvanāgāminī paṭipadā”ti.
마음챙김과 마음챙김명상과 마음챙김명상으로 이끄는 도닦음을 묻고있다.
마음챙김은 사념처법으로
마음챙김명상은 일어나고 사라지는 법의 관찰로
마음챙김명상으로 이끄는 도닦음은 8정도로 설명하고 있다.
원문에서는 마음챙김, 마음챙김명상, 마음챙김명상으로 이끄는 도닦음 3가지를 묻고 답하고 있는데
이 책에서는 두번째 마음챙김명상(satipaṭṭhānabhāvanā)을 소개하고 있습니다.
이렇게 부처님이 3가지로 자세히 설명하는 것은 이유가 있을 것입니다.