Kāmāvacarakusalaṃ
[제1장]
욕계의 유익한 마음
[1. 첫 번째 마음]
Padabhājanī
[(1)법들을 정의하는 부문-]
용어의 분류
[(a).개요uddesa]
[(a)①질문pucchā]
1. Katame dhammā kusalā?
1.무엇이 ‘유익한 법들’인가?
[(a)②때, 시기의 해설samaya-niddesa]
Yasmiṃ samaye kāmāvacaraṃ kusalaṃ cittaṃ uppannaṃ hoti
욕계의 유익한 마음이 일어날 때,
somanassasahagataṃ ñāṇasampayuttaṃ
기쁨이 함께하고 지혜와 결합되고 [자극을 받지 않은]
rūpārammaṇaṃ vā saddārammaṇaṃ vā gandhārammaṇaṃ vā rasārammaṇaṃ vā
형색을 대상으로 하거나 소리를 대상으로 하거나 냄새를 대상으로 하거나 맛을 대상으로 하거나
phoṭṭhabbārammaṇaṃ vā dhammārammaṇaṃ vā yaṃ yaṃ vā panārabbha,
감촉을 대상으로 하거나 법을 대상으로 하거나 그 어떤 것을 대상으로 하여,
[(a)③법의 개요dhammuddesa]
[-전체적인 법의 개요에 관한 부문]
[①감각접촉을 다섯 번째로 하는 모음]
tasmiṃ samaye phasso hoti, vedanā hoti, saññā hoti, cetanā hoti, cittaṃ hoti,
그때에 감각접촉이 있고, 느낌이 있고, 인식[지각]이 있고, 의도가 있고, 마음이 있다.
[②선의 구성요소의 모음]
vitakko hoti, vicāro hoti, pīti hoti, sukhaṃ hoti, cittassekaggatā hoti,
일으킨 생각이 있고, 지속적 고찰이 있고, 희열이 있고, 행복이 있고, 마음이 한끝으로[집중]됨이 있다.
[③기능의 모음]
saddhindriyaṃ hoti, vīriyindriyaṃ [viriyindriyaṃ (sī. syā.)] hoti, satindriyaṃ hoti, samādhindriyaṃ hoti,
믿음의 기능이 있고, 정진의 기능이 있고, 마음챙김[새김]의 기능이 있고, 삼매의 기능이 있고,
paññindriyaṃ hoti, manindriyaṃ hoti, somanassindriyaṃ hoti, jīvitindriyaṃ hoti,
통찰지의 기능이 있고, 마노의 기능이 있고, 기쁨의 기능이 있고, 생명기능이 있다.
[④도의 구성요소의 모음]
sammādiṭṭhi hoti, sammāsaṅkappo hoti, sammāvāyāmo hoti, sammāsati hoti, sammāsamādhi hoti,
바른 견해가 있고, 바른 사유가 있고, 바른 정진이 있고, 바른 마음챙김[새김]이 있고, 바른 삼매가 있다.
[⑤힘의 모음]
saddhābalaṃ hoti, vīriyabalaṃ [viriyabalaṃ (sī. syā.)] hoti, satibalaṃ hoti, samādhibalaṃ hoti,
믿음의 힘이 있고, 정진의 힘이 있고, 마음챙김[새김]의 힘이 있고, 삼매의 힘이 있고,
paññābalaṃ hoti, hiribalaṃ hoti, ottappabalaṃ hoti,
통찰지의 힘이 있고, 양심의 힘이 있고, 수치심의 힘이 있다.
[⑥뿌리의 모음]
alobho hoti, adoso hoti, amoho hoti,
탐욕 없음이 있고, 성냄 없음이 있고, 어리석음 없음이 있다.
[⑦업의 길의 모음]
anabhijjhā hoti, abyāpādo hoti, sammādiṭṭhi hoti,
간탐 없음이 있고, 악의 없음이 있고, 바른 견해가 있다.
[⑧세상을 보호하는 두 개 조]
hirī hoti, ottappaṃ hoti,
양심이 있고, 수치심이 있다.
[⑨편안함 등의 [9가지] 쌍]
kāyapassaddhi [kāyappassaddhi (syā.)] hoti, cittapassaddhi [cittappassaddhi (syā.)] hoti,
몸의 편안함이 있고, 마음의 편안함이 있고,
kāyalahutā hoti, cittalahutā hoti,
몸의 가벼움이 있고, 마음의 가벼움이 있고,
kāyamudutā hoti, cittamudutā hoti,
몸의 부드러움이 있고, 마음의 부드러움이 있고,
kāyakammaññatā hoti, cittakammaññatā hoti,
몸의 적합함이 있고, 마음의 적합함이 있고,
kāyapāguññatā hoti, cittapāguññatā hoti,
몸의 능숙함이 있고, 마음의 능숙함이 있고,
kāyujukatā [kāyujjukatā (sī. ka.)] hoti, cittujukatā [cittujjukatā (sī. ka.)] hoti,
몸의 올곧음이 있고 마음의 올곧음이 있고,
sati hoti, sampajaññaṃ hoti,
마음챙김[새김]이 있고, 알아차림[분명한앎]이 있고,
samatho hoti, vipassanā hoti,
사마타가 있고, 위빳사나가 있고,
paggāho hoti, avikkhepo hoti;
분발이 있고, 산란하지 않음이 있다.
[(a)④후기appanā]
[⑩그밖에들[예와빠나까]]
ye vā pana tasmiṃ samaye aññepi atthi paṭiccasamuppannā arūpino dhammā –
그 밖에 그때에 조건 따라 일어난, 비물질인 다른 법들도 있다. –
ime dhammā kusalā.
이것이 유익한 법들이다.