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핵 헤제몽(Nuclear Hegemon): 이것이 반핵 평화운동의 문제이다_김용복(생명탈핵실크로드 공동대표)(국영문)

작성자간사 이승은|작성시간19.06.23|조회수289 목록 댓글 0

간단한 간담 노트(Kim Yong-Bock)

핵 헤제몽(Nuclear Hegemon): 이것이 반핵 평화운동의 문제이다.


핵 헤제몽(Nuclear Hegemon)이 동아시아에서 태어나서 우주를 제패하고 있다.


근대 동아시아의 역사는 인류사와 우주사에 있어서 고유한 의미를 가진다고 해석한다. 우리는 이 고유한 역사를 생명학적 해석학으로 이해하려고 한다. 이것은 이 우주, 인류 역사를 생명사, 모든 생명체의 생명사로 이해하려는 것이다. 


우선 생명사는 모든 생명체의 살림살이 이야기(Zoegraphy), 살고 살리는 이야기이다. 우리는 이것을 생명학(Zoesophia=생명의 지혜학)이라고 부르기로 하였다. 우리는 생명체에 대한 통전적 이해를 바탕으로 하여 근대 생물학적 생명이해의 축소환원주의(Reductionism)를 극복하려는 것이다. 그리하여 생명의 이야기, 즉 生命傳記를 생명사의 해석학적인 틀로 정하려는 것이다.


생명사는 생명을 파괴하는 이야기 즉 살생사(Thanatography)와 긴밀히 연계되어 있다. 생명체는 본래 생명의 시작과 끝을 가지고 있지만 동시에 생명을 파괴하는 세력과 부단히 싸우면서 살림살이(생명의 집)를 경영한다. 우리는 이러한 생명학적 기틀을 사용하면서 동아시아의 근대사를 이해하려 한다.


1. 근대에 와서 커다란 충격을 경험하게 되었다. 이것은 동양과 서양의 충돌이라고 표현하기도 한다. 역사적으로 동아시아의 문명은 생명학적 시각에서 이해하면 엄청난 생명의 지혜를 가진 역사임을 쉽게 이할 수 있다. 그러나 서양근대문명은 동아시아 문명에 총체적인 충격을 주었는데 이것을 A. Toynbee는 문명의 와해(Corrosion)라고 불렀다. 즉 생명문화의 와해라는 것이다. 이 과정은 여러 차원으로 이해할 수 있다.


A) 가장 뚜렷한 것은 서구세력의 팽창에서 일어난 것인데 서구식민주의를 배경으로 하는 군사적 침공이었다. 서양근대국가는 정치적으로 근대적 국민국가(Modern Nation State)적 정치체제를 구성하고 산업자본주의경제체제를 구축하면서 세계적인 식민지화 정책(Policy of Colonialization)을 시행하였다. 그 구체적인 표현이 동아시아에 있어서의 근대적 군사 개입이었다. 크게 보면 일본의 명치유신, 중국의 태평천국건설, 한반도의 동학농민혁명은 서구식민지침공에 대한 대응이었다고 볼 수 있다.


B) 19세기 말에는 이런 과정은 동아시아에서의 본격적인 패권경쟁(Hegemonic Confrontation)으로 발전하였고 이는 한반도를 둘러싼 청일전쟁(1894), 러일전쟁(1904), 2차 중일전쟁(1937)으로 이어졌고 이는 태평양전쟁으로 이어졌다. 우리는 이 전쟁이 동아시아에 있어서의 헤제몽(Hegemon)을 낳게 되었다고 인식하는 것이다. 이것이 미국의 세계적 권력체제이다.


C) 제 2차 세계전쟁과정에서 태평전쟁은 우주사에 있어서 획기적인 전환점을 이루었다. 이것은 미국이 핵무기를 사용하여 핵 학살(Nuclear Genocide)을 자행한 사건이었다는 것이다. 우리는 이 사건을 통하여 미국이 세계적 핵 헤제몽(World Nuclear Hegemon)으로 태어났다고 규명하는 것이다. 


헤제몽(Hegemon)은 레비아단(Leviathan) 또는 비히모트(Behemoth)과 같이 초자연적 또는 신적인 능력을 가진 권력의 주체로서 모든 다른 권력체제를 패권적으로 지배는 권력체제를 말한다. 미국을 핵 해제몽(Nuclear Hegmon)이라고 칭하는 것은 미국이 전 세계적으로 핵 권력의 총체적 지배력을 가진 실체라는 것이다.


미국은 태평양전쟁의 마지막 시기에 핵폭탄을 히로시마와 나가사키에 투하하여 핵 학살(Nuclear Genocide)을 자행했다는 것이다. 이 학살사건에서 70만여 희생자를 냈으며 그 중 10만은 조선인이었다. 이 핵 학살은 당시뿐 아니라 유전적인 희생을 일으켜 그 잔인성과 문제성을 심화하고 있다. 핵 관련 희생자는 핵무기와 에너지 생산과정에서, 핵 에너지 생선공장의 사고(스리마일, 체르노빌, 후쿠시마), 핵폭탄실험과정에서, 우라늄광산 채굴과 정제과정에서 무수하게 생기며 그 수가 1억 2천만이나 된다고 한다. 


D) 핵 대량학살무기는 태평양전쟁 이후 한국전쟁에서 구축된 냉전체제에서 핵무기 헤제모니적 경쟁에의 하여 비약적으로 확대 심화되었고 오늘은 미국이 핵 군산복합체(Nuclear, Military, Industrial, Technological, Media, Academic Complex)라는 형태로 핵 헤제몽(Nuclear Hegemon)으로 전 지구적 우주적 패권을 행사하고 있다.


E) US 핵 헤제몽(nuclear hegemon)은 인권과 민주주의 가치를 보유한 세계유일의 자유주의근대국가라는 정당성을 토대로 하고 있으나 “개인의 자유”와 “사적 소유”라는 국가이데올로기로 절대 우위 핵제몽의 위치를 정당화하고 있다. 이 이데올로기의 배경에는 “기독교시온주의”라는 미국백인우월주의와 그들이 전 세계를 심판하는 신의 使者라는 종말론적 신앙을 소유하고 있다. 따라서 이 헤제몽은 초월적 우월주의를 품고 있다.

이 초월적 우월주의는 동시에 근대과학기술숭상의 문화로서 전통적인 미주원주민들의 영적 전통을 무시하고 종교적 문화적 인종주의를 지탱하고 있으며 이것은 미국헤제몽의 세계적 문화차별(아프리카, 아시아, 태평양지역 문화)에 대한 차별과 우월주의의 배경을 구성하고 있다. 혹자는 아시아인종을 상대로 핵 학살을 자행한 사실을 연계하고 있다. (Richard Falk).


F) 핵 헤제몽는 미국국가의 법질서를 초월하고 무시한다. 미국국가수반은 민주적인 절차(Democratic Governance)를 무시하고 권력자개인의 순간적인 결정에 의하여 핵폭탄을 사용할 수 있다. 미국의 법질서(Governance)는 민주적 절차에 있어서나 사법적 절차에 있어서 핵무기 사용과 그 결과에 대하여 초 법적이다. 이것을 위한 국가안보(National Security) 또는 지구안보(Global Security)라는 교조적 주장에 근거한다.


G) 핵 헤제몽은 국제적인 차원에서도 초 법적이다. 미국이 자행한 핵 학살에 대하여 국제법적인 제재를 무시하고 초월하는 자세를 유지하고 있다. 미국은 모든 국제 사법적, 인도주의법적인 제제를 무시하는 자세를 보전하고 있다. 


H) 미국은 핵 헤제몽으로서 모든 핵 관련 국제 조약과 법질서운용에 있어서 미국중심으로 시행하고 있다. 핵군축조약, 핵확산방지조약, 핵금지조약거부 등 모두가 핵 헤제몽의 위치에서 운용되고 있다. 특히 히로시마, 나가사키에 서 자행된 핵 학살에 대한 면피조약인 샌프란시스코조약은 더욱 그렇다. 미국이 1945년 핵 학살은 미국이 승전국이라고 하여 법적으로 인도주의적으로 전혀 예외가 될 수 없는 학살이다. 이런 의미에서 핵 피폭자들은 핵 헤제몽의 법적, 인도주의적, 영적 책임을 물어야 할 것이다. 이런 책임을 간과하고 핵 없는 세상을 구가하는 미국의 위선은 위선의 극치인 것이다.


I) 미국은 헬싱키협약이래 1989년 동구가 탈 사회주의화되면서 냉전체제가 해체되는 과정에서 평화를 위한 핵 (Atom for Peace) 을 주창하였지만 핵 군산복합체는 핵 해제몽의 한 산업적 실체로서 핵에너지의 지구화를 통하여 핵산업체의 지속적인 유지를 꾀하여 왔다. 이것은 핵무기와 핵에너지를 이원화하여 핵산 업을 유지하려는 정책이었다. 핵무기는 계속 정예화하고 핵에너지는 지구화(수출)하여 핵산업체의 유지통한 핵 헤제몽의 위치를 도모하였다.


J) 핵 채굴과정에서 핵 헤제몽은 우라늄광산을 유지하고 개발하는 과정에서 독점하고 장악하는 정치적 과정이 유지 강화 된다. 1950년대 아프리카콩고에서 핵 광산의 독점적 지배를 위하여 독립운동이 무산되었다.


K) 핵 폐기물처리가 심각한 문제라는 사실과 이를 방치하는 문제도 핵 헤제몽의 무책임과 깊이 관련이 있다.


L) 이미 바다 속의 핵폭탄 문제 역시 심각하다. 미 해군 잠수함이 그 서비스를 위하여 해군기지의 오염과 사고위험이 문제중의 하나이다. 스콭트랜드의 Farslane에서 해군지 폐쇄가 이슈화되는 것과 제주도 강정에서 해군기지 반대도 이런 문제와 연계되어 있다.


M) 우주의 비핵화 조약에도 불구하고 미국은 핵헤제모니를 우주에 확장계획을 추진하고 있으며 우주적 핵무장화를 추진하고 있다.


N) AI 과학기술주의 체제는 이미 군산복합체제와 연계되어 있으며 핵헤제몽의 핵전략과 긴밀히 연계되고 있다. 


III. 핵해제몽을 극복하고 생명의 향연을 누리자.


1. 우리는 동아시아에 전개되는 핵 정치권력들의 치열한 헤제모니 패권경쟁의 소용돌이 속에서 핵 피해자 당사자들이 생명전기+학살전기를 토대로 하여 모든 생명체가 相生(共生)하는 생명평화의 정원의 비전을 형성하고 생명의 향연을 열어 생명을 충만히 누리려는 운동을 하려는 것이다.


2. 핵 학살의 희생자 즉 피폭자는 이 생명운동의 일차적인 주체이다. 종교적인 표현을 빌리자면 핵 피폭자는 개체적으로나 주체적으로 환생하고 부활하여 생명의 정원을 회복하여야 할 것이다. 


3. 이는 피폭자들의 일차적인 체험과 치유와 회복적 정의를 중요시하는 것이다. 이를 위하여 일차적으로 피폭의 진상규명을 통전적으로 실시하여 핵 헤제몽의 실체를 밝혀야 할 것이다. 그리고 그 폐해의 실존적, 구조적 원인을 규명하고 이를 위한 체제변혁 즉 핵 헤제몽의 해체와 극복을 추진하여야 할 것이다. 


4. 이는 민의 피폭자와의 연대를 중요성을 말하는 것이다. 왜냐하면 동북아시아의 우리 민은 피폭자와 같은 운명을 가진 집단적 주체이기 때문이다. 이 집단적 성격은 인으로서의 민 뿐 아니라 모든 생명공동체에 해당하는 것이며 과거와 현재와 미래를 망라한 공동주체와 공동운명에 관한 것이기 때문이다.


5. 우리의 민은 모든 생명체가 평화와 생명공동체를 이룰 수 있는 동북아시아의 정원에서 평화와 상생을 이룰 수 있는 생명과 평화의 지혜와 비전을 가꾸어 왔기에 이를 모두 그리고 다양하게 수렴 통합하여 “핵 없는 생명평화의 정원의 비전”을 구상하고 이를 이루는 지혜를 탐구하고 실현하여야 할 것이기 때문이다.


6. 우리는 작금 한반도 비핵화라는 화두가 핵 헤제몽인 미국주도로 이루지고 있는 현실을 보고 있다. 미국은 핵 헤제몽의 일차적인 당사자로서 일본과 한국과 미국 핵우산(군사동맹)체제를 이루고 있으며 이는 중국, 러시아, 그리고 북한의 핵무장이라는 핵군사패권경쟁의 상황을 비핵화 하는 과제를 안고 있다. 따라서 한반도 비핵화는 동아시아의 비핵화 없이 상상할 수 없다. 


7. 유럽의 국가들은 1980년대 유럽의 헬싱키조약을 통하여 역사의 새로운 국면을 만들었지만 동아시아의 상황은 더욱 심각하다. 동아시아의 핵무기경쟁은 아직도 치열하게 질주하고 있으며 이는 유엔이나 국제협약을 통하여 핵헤제모니 군사경쟁과 또 하나의 세계전쟁으로서의 진입을 막을 수 있는 길이 묘연하다. 다남 동아시아는 핵 학살의 비참한 역사적 경험을 가지고 있다.


8. 지금부터 우리는 동아시아의 민(시민운동과 여러 NGO평화운동이 나서서 동아시아의 비핵화 평화를 일구어야 할 것이다. 이런 의미에서 우리는 동아시아 반핵 평화연대 네트워크를 구축하고 동아시아 평화포럼을 구축하여 평화 만들기의 터전을 일구어야 할 것이다.


9. 동아시아 반핵평화연대의 필요성 확인: 우리는 1945년 히로시마/나가사키 피폭경험을 하였으며 후쿠시마 원전사고의 처참한 경험을 토대로 하여 일한/안일 반핵평화연대를 조성하여왔으며 특히 합천의 8월 포럼에서 합천프로세스를 논의하여 왔으며 2013년에서는 세계적 종교지평에서 핵 없는 세상에 대한 선언을 촉매하였으며 한국, 일본, 유럽, 미국, 태평양, 러시아 등 시민운동과 종교운동과 교류하여 왔다. 


10. 이제 한일의 테두리를 품고 동아시아의 포럼으로 전진하야야 할 것이다. 이제 핵 해제몽이 거침없이 세계를 핵전쟁/핵 살생이라는 무저갱으로 몰고 가는 상황에서 시대의 시운을 감지하면서 철저한 역사 변혁적 민의 움직임을 통하여 모든 생명체를 위한 평화의 정원을 꿈꾸고 일구어 생명의 향연을 선취하야야 할 것이다.



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The Nuclear Hegemon:  Key Issue for Peace in Our World

Prof. Kim Yong-Bock, Chancellor, Asia Pacific Center for Integral Study of Life;
Chair Professor at Hanshin University;
Professor at Chosun University with special assignment for peace studies

The Nuclear Hegemon was born in the context of the Pacific War in East Asia.  In early August 1945, just before the end of World War II, the United States dropped two atomic bombs on the East Asian people in Hiroshima and Nagasaki.  This act bequeathed a unique history to the people of East Asia.

The atomic bombings are recognized as the most catastrophic event in the history of human civilization.  But in what way do we understand this? The question is crucial for us, to grasp of the reality of nuclear genocide.

Who are the victims of the terrible bombs of August 1945?  To understand the historical reality, our basic assumption must be that the victims are all those who experienced harm from the bombings.

So who are they? The statistics are ambiguous.  It is said that about 700,000 people suffered death or injury, among them approximately 100,000 colonized Koreans. The immediate victims were the peoples of East Asia:  Japanese, Koreans, Chinese and Taiwanese, plus various other residents of Hiroshima and Nagasaki. The scope of suffering includes also the descendants of the first-generation victims, and their families, since radiation causes genetic mutations.  
 
It happens that I am closely associated with the community of Korean atom bomb victims in Hapcheon, who have been actively seeking to transcend their reality, ever since the atomic explosions of 1945. This association gives me a special vantage point from which to attempt a historical understanding of the event.

I propose to examine the atomic bombings and the victims’ experiences, using the framework of Zoegraphy, meaning “biography of life,” in connection with Zoesophia, or “wisdom of Life.” This is a new historical hermeneutic that I believe will help us grasp the depth of victimization caused by the A-bombs, and the ongoing suffering caused by the development and testing of nuclear weapons. A new hermeneutic is necessary, for us to get beyond the reductionist frameworks of sociology and medicine.

The Zoegraphy of the A-bomb victims is intertwined with thanatography, the story of death, but I prefer to use the term Zoecide:  “destruction of life.”  The story of life—lives—involved in the atomic bomb explosions is a story of the destruction of life at such a magnitude that it can only be called nuclear genocide. What is the reality of nuclear genocide in the context of Oikonomia (fellowship, communion) of Life in East Asia?

I.  The Nuclear Hegemon:  Origins and Present Path

From the perspective of Zoesophia, the nuclear genocide against the people in Hiroshima and Nagasaki was the modern event that has most starkly reflected the clash between East and West at the civilizational level.  It was a brutal, deadly attack by the modern national technocratic power of the West—not simply one part of the corrosive impact of the modern West upon the East as explained by Toynbee’s historical hermeneutics.

1)  The atomic bombing in 1945 was a terminal consequence of Western colonial expansionism, expressed in modern military terms.  It combined the core power of the modern nation state, still defending the colonial enterprise, with the power of the modern industrial capitalist regime. This convergence of powers marked the high point of military technocracy, in its creation of the nuclear weapons system. This took place during the culmination of hegemonic struggle among the nation states around the Korean peninsula.  In this period, the peoples of East Asia made crucial responses through the Meiji Restoration, the T’aiping Peasant Revolution, and the Tonghak Peasant Revolutionary Movement.

2)  Already in the 19th century, hegemonic struggle among the four nation states of China, Japan, Russia and the USA had begun in East Asia. The first Sino-Japanese War (1894), the Russo-Japanese War (1904), and the second Sino-Japanese War (1937) took place in East Asia and led the region into WW II, the Pacific War.  In this process the US emerged as the major hegemonic power in East Asia and the world.

3)  At the end of the Pacific War, when the US used atomic weapons in East Asia, thus committing nuclear genocide for the first time in human history, it became the de facto global Nuclear Hegemon.  This Hegemon, like the Leviathan and the Behemoth, is a divine monster with the power of ultimate control over all other powers. 

4)  The US nuclear hegemon has consolidated its position through the production and testing of nuclear weapons of genocide, and continuously solidified its nuclear military regime through the global Cold War process. The global Cold War regime was established at the end of WW II by the division of the Korean peninsula and its occupation by US and Soviet military power, and by the resultant Korean War, which provided the ultimate justification for the nuclear arms race against the Soviet Union. The Cold War regime has underpinned the US nuclear hegemon up to the present.

5)  This hegemony is beyond control by any governance, whether national or international, legal or ethical. The chief of the hegemon can launch a nuclear attack any time, at will. This situation is a grave danger to all living beings on earth. International treaties on nuclear weapons and nuclear power, international disarmament regimes, humanitarian dimensions—all can be bypassed, ignored, or even violated without restriction.  Existing nuclear disarmament processes and agreements such as the Non-proliferation Treaty (NPT) have no influence over the nuclear hegemon.

6)  The reach of this nuclear hegemon includes outer space and the oceans, with the setting up of military stations in space and the dispatch of nuclear-powered submarines with nuclear weapons under the sea.

7)  Even more dangerous, the technological convergence of advanced artificial intelligence (AI) with the nuclear weapons system is poised to grant the nuclear hegemon absolute supremacy over all living and nonliving beings.

8)  The nuclear genocide against the cities of Hiroshima and Nagasaki in East Asia, which created 700,000 victims including 100,000 Koreans, has not ended.  The aftereffects of the radiation continue to afflict succeeding generations, but to this day they are not receiving adequate care, let alone justice.

9)  The total number of nuclear genocide victims is estimated at 120 million, including those exposed to radiation while mining and processing uranium (as in the Congo), those involved in producing and testing nuclear weapons or operating nuclear power plants, and everyone unfortunate enough to have been in the vicinity of nuclear disasters such as Three Mile Island, Chernobyl and Fukushima.

10)  Nuclear waste, produced by nuclear power plants and nuclear weapons factories, and accumulating in ever larger volumes, is known to be the most dangerous, toxic pollutant in the world.  But there is no safe way to dispose of nuclear waste, and it remains radioactive for thousands of years.

11)  Considering these facts, we can only take the position that in order to truly grasp the enormity of genocide caused by nuclear weapons and nuclear power plants, we must stand in the shoes of the victims and see things from their perspective.

II.  Living Beings Resist the Nuclear Hegemon

1)  Throughout history, it has been assumed that governance by nation states can restrict individual and collective violence. Kingdoms and empires in the past, and nation states in modern times, have been trusted to control violence, to prevent and limit wars, and to maintain security and a peaceful world order.

2)  The underlying assumption was that ruling powers can be good, and that the virtue of rulers can prevail over tyranny and violence.

3)  The League of Nations in 1918 made its declaration for peace and the self-determination of peoples. But history has proved that this declaration and its doctrines were illusory.  

4)  Now the nuclear hegemon is threatening life as a whole, even risking omnicide on a cosmic scale.  It uses international governance structures, originally set up for security and peace, in an attempt to control other nuclear powers.  However it tries to justify its actions, the nuclear hegemon can never bring about global security or peace. 

5)  What we must recognize is that the people—together with all other living beings—affirm and act for their own lives and “oikonomia”; and that this life-affirmation is their motive power of resistance against nuclear hegemony and all other violence. 

6)  In this sense, the victims of the nuclear hegemon constitute the primary agency to resist the hegemonic struggles of the nuclear powers including the nuclear hegemon.

7)  The people and other living beings, especially those victimized in the competition for nuclear hegemony, must struggle to end the omnicidal violence.

III.  A Fiesta of Life

1)  Despite the suffering caused by nuclear genocide; despite the nuclear hegemon’s threats of even greater suffering; and regardless of the unabated struggle for nuclear hegemony among the big powers, the peoples of East Asia can create and sustain a “Fiesta of Life for All Living Beings in the Garden of Life.”

2)  This Fiesta of Life must be based on the cosmic conviviality of all life.

3)  It must be grounded in the spirituality of all living beings as the subject of life. East Asia’s diverse spiritual traditions, creatively revitalized, can generate new energy for life and undergird the fiesta of convivial life. 

4)  The victims of nuclear weapons and nuclear power are the primary protagonists in the endeavor to overcome the genocidal violence of nuclear hegemony.  Their efforts can revitalize their foundations of life and foster the hoped-for, cosmic Fiesta of Life.

5)  The East Asian peoples in solidarity can be a garden growing new, creative visions of peace that nullify nuclear violence.

6)  Now the US nuclear hegemon, with Japan as potential partner, is confronting Russia and China for hegemonic struggle in East Asia. The peoples of East Asia are called to recreate the Garden of Life for a convivial Fiesta of Life. This can be the vision of the East Asia Forum for solidarity in East Asia. Meanwhile, when we look at the West Asian situation—the other pivot of the global geopolitical ellipse—we remember that it is the region where the original vision of peace for life emerged, also against the background of empires.


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